-
IHM
Wie afvalstoffen inzamelt, verhandelt of makelt die vanuit of binnen het Vlaamse Gewest worden getransporteerd, moet beschikken over een registratie als inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar. Dit betekent dat iedereen die regelingen treft voor transport van afvalstoffen geproduceerd door derden een registratie als inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar moet hebben. Ook deze aangifte zit geïntegreerd in ScrapTrade. -
MATIS
Ondertussen kent iedereen het nieuwe registratieplatform MATIS en de frustraties die daar mee gepaard gaan. Indien alles netjes wordt bijgehouden, is het doorsturen naar MATIS een formaliteit. -
inlezen eID
Met respect voor de GDPR wetgeving en in lijn met de registratieplicht binnen de schroothandel worden de gegevens ingelezen. -
integratie eDOC
De eigenlijke aanmaak, controle en beheer wordt door een door de overheid goedgekeurde partner gedaan. Als klant ga je rechtstreeks een contract aan met deze partner. Alle facturatie betreffende de aangemaakte IDF’s en of CMR’s loopt dan ook via dit contract en staat los van RecyTrade. -
afvalstoffen register
RecyTrade is zo opgebouwd dat indien alles correct wordt ingevuld op de verschillende documenten, het afvalstoffenregister automatisch wordt bijgehouden. Het afvalstoffenregister kan makkelijk worden geëxporteerd in xlsx formaat.
-
facturen, creditnota’s en levernota’s
Naast de klassieke aan- en verkoopfacturen kan je ook borderels maken voor particulieren en al deze documenten kunnen (optioneel) automatisch worden doorgestuurd naar de boekhouding. Via een levernota weet de btw-plichtige wat op defactuur moet komen. -
kasboek
Particulieren worden nog altijd graag cash uitbetaald. Alle transacties worden overdag geregistreerd zodat je ’s avonds met 1 klik je kasboek kan opmaken. -
meerdere prijslijsten
De standaard prijslijst die we bij installatie instellen, kan je zelf up-to-date houden. Je kan meerdere prijslijsten aanmaken, zoals enkel voor industriële klanten met daarnaast de standaard prijslijst voor de particulieren. Je koppelt een contact aan een prijslijst en zo weet RecyTrade automatisch welke prijzen te gebruiken. Uiteraard kan je - wanneer je de materialen aan het ingeven bent - de voorgestelde prijs nog aanpassen. -
zelf te configureren kortingen
Naast de verschillende prijslijsten kan je ook werken met kortingen - zowel in procenten als in euro's. Soms vraagt een reguliere klant voor een betere prijs. Dit kan de persoon aan de kassa niet altijd beslissen. Daarom heeft RecyTrade een systeem met kortingen ingebouwd. Maak een korting aan, geef die een naam (zoals “vaste klant”) en stel in dat hij een extra korting krijgt. Per contact kan je zo’n korting toekennen. -
aanmaken bankbestand voor overschrijvingen
Bespaar tijd en voorkom typfouten of vergeten overschrijvingen, want RecyTrade houdt bij voor wie er een overschrijving moet worden gemaakt. Ook kan je een borderel maken voor een particulier waarbij een gedeelte cash en een gedeelte via overschrijving wordt uitbetaald. RecyTrade houdt hier rekening mee en verrekent het cash gedeelte via het kasboek en plaatst de rest in het bestand met de overschrijvingen. -
controle BIC en IBAN
Om de overschrijvingen correct te kunnen ingeven, moeten zowel de BIC als IBAN van een contact gekend zijn. Je kan meerdere rekeningen koppelen aan een contact - RecyTrade vraagt je dan welk rekeningnummer je wenst te gebruiken voor een bepaalde transactie. -
ophalen gegevens uit VIES databank
Bij bedrijven kan je het BTW nummer ingeven waarmee RecyTrade via de VIES databank de nodige gegevens kan ophalen.
-
uitgebreide rapportering
Alle klassieke overzichten voor aan- en verkopen zijn in RecyTrade makkelijk op te vragen. Daarnaast kan je heel specifieke lijsten trekken die kunnen worden uitgeprint, bewaard in pdf of geëxporteerd in xlsx-formaat. Natuurlijk ontbreken de stock en omzet niet in deze lijst. Via overzichtsrapporten kan je nagaan voor welke levernota’s de factuur al dan niet ontvangen is. -
contracten aan- en verkopen
Vaak wordt er gewerkt met contracten waarin de modaliteiten voor de aan- of verkoop voor een bepaalde periode worden vastgelegd. Vertrekkende van een contract kunnen dan levernota’s en facturen worden gemaakt. -
meerdere vestigingen
Bepaalde rapporteringen zoals Matis zijn gebonden aan de vestiging van je bedrijf. Als je over één fiscale entiteit maar meerdere locaties met eigen vestigingsnummer beschikt, kan je zonder bijkomend werk je Matis aangifte doen per vestiging. Ook belangrijk voor MATIS is de mogelijkheid van transfers tussen de vestigingen.